Responsive Ads Here

Thursday 8 June 2017

Sayur Goreng Campur Untuk Hidangan Berbuka Puasa







Insya Allah entri ini adalah entri terakhir dari saya di bulan Ramadhan ini. Jika diizin Allah saya akan berangkat untuk menunaikan ibadah umrah pada hari Sabtu. Jadi di kesempatan ini, saya memohon ampun dan maaf andai ada tulisan saya selama ini yang menyinggung sesiapa atau ada kekasaran bahasa dalam penulisan. Maklum lah saya menulis secara spontan dengan tidak ada masa untuk edit. Saya juga berharap agar anda dapat meluangkan masa membaca perkongsian ilmu dari majlis ilmu yang saya hadiri. Ianya berdasarkan apa yang disalin dan bukan tafsiran saya sendiri. Ambik yang baik sebagai manafaat yang kurang adalah dari saya sendiri. Juga doakan agar saya dipermudahkan sepanjang mengerjakan ibadah di Tanah Suci. Semoga saya diberi kelapangan untuk bersolat di dalam masjid Nabawi dan Masjidi Haram, diberikan kekuatan fizikal dan minda, juga diberikan kesihatan yang baik. Aameen. Doa yang sama juga untuk sahabat sahabat dan para mukminin dan mukminat yang sedang mengerjakan ibadah umrah. Aameen. Maklumlah pada akhir Ramadhan, manusia dari pelbagai pelusuk dunia terlalu ramai yang mengunjungi Mekah. Jutaan manusia dengan satu tujuan, untuk mencari keampunan pada dosa dan mendapat syurga Allah....





Selain Ayam Masak Lemak di SINI dan Udang Sambal Tumis di SINI, saya juga menyediakan Sayur Goreng Campur. Hidangan sayur adalah hidangan wajib dalam menu di rumah ini. Rasa tak lengkap tanpa hidangan sayur. Aween dengan Juita memang suka makan sayur. Lagi pulak lauk sayuran jika dibeli di Bazar Ramadhan, dah lah tak sedap dan harganya mahal pula. Jadi hidangan yang disediakan tak sampai 10 minit, elok disediakan sendiri di rumah. Bolehlah dicampurkan pelbagai sayuran yang ada dalam peti di rumah kita.

Jom layan resepi yang saya gunakan hari ini. Resepi campak campak sahaja. Tiada yang istimewa pun...




Sayur sayuran Goreng Campur
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
5-6 ekor udang
6-8 batang kacang panjang
Sedikit kubis
1/2 batang karot
2-3 batang jagung
1 batang cili merah
3 ulas bawang putih
3 ulas bawang merah
Sedikit sos tiram
Sedikit serbuk perasa

Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis bawang putih dan bawang merah yang telah dihiris. Tumis sehingga wangi. Masukkan udang dan kacau rata. 

Kemudian masukkan sayuran mulai dari yang agak keras hingga yang lembut iaitu karot, jagung, kubis dan akhir sekali kacang panjang. 

Tuangkan sedikit sos tiram dan serbuk perasa. Akhir sekali, tabur cili merah hiris dan sedia untuk tutup api supaya sayur tidak terlalu lembut. Sedia untuk dihidangkan. 




No comments:

Post a Comment